همه چیز درباره لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد ، دستگاهی است که موهای ناخواسته را در معرض پالس لیزر نور قرار داده و بدین ترتیب به رفع فولیکول مو پرداخته و از رشد مجدد آن جلوگیری می کند ؛ در حال حاضر این روش به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. ( متخصص پوست اهواز )

لیزر موهای زائد

اثرگذاری لیزر بر روی رفع موهای زائد ، نیازمند انجام آن در طی چندین جلسه می باشد.

لازم به ذکر است که انجمن متخصصان پوست آمریکا ، اعلام کرده تمامی موهای زائد در اثر انجام لیزر از بین نمی روند ، چرا که برخی از آن ها نسبت به درمان مقاوم بوده و بعضی دیگر نیز قدرت رشد مجدد پس از لیزر را دارند ؛ بنابراین می توان گفت تنها 80 درصد از موهای زائد در اثر درمان با لیزر ، به طور کامل برطرف می شوند.

عملکرد لیزر کردن موهای زائد

در این روش برای از بین بردن موهای زائد ، از فناوری نور استفاده می شود. در روند درمان با لیزر برای از بین بردن ریشه و فولیکول موها ، از انتشار پالس های انرژی نور ، در یک ناحیه مشخص پوست استفاده می شود. وقتی ریشه و فولیکول موها از بین بروند ، موها قابلیت رویش مجدد ندارند ، و با تکرار این روند موها به طور دائمی در ناحیه درمان با لیزر ، از بین می روند.

عملکرد نور لیزر ، حرارت دادن و سوزاندن موهای تیره رنگ بدن است. موهای بدن دارای چرخه رشد و استراحت هستند ، و برای اینکه به طور دائم از بین بروند ، باید در زمان لیزر درمانی در فاز رشد باشند. بنابراین جلسه های درمانی با لیزر ، در فاصله های زمانی مشخصی انجام می شوند. در هر جلسه لیزر درمانی ، تعدادی از فولیکول های فعال مو از بین می روند ، و در نهایت تمام موها به صورت دائمی از بین می روند.

مزایای از بین بردن موهای زائد به کمک لیزر

روندی بدون عارضه و درد است.

• اثر بخشی آن سریع بوده و دوران نقاهت ندارد.
  • در این روند تنها موهای زائد از بین می روند ، و آسیبی به پوست وارد نمی شود.
  • اثر بخش ترین و بهترین روش برای از بین بردن دائمی موهای زائد است.
  • مدت زمان درمان کوتاه است و به ناحیه ای که درمان لیزر در آن انجام می شود ، بستگی دارد.
  • نتایج درمانی در مدت کوتاهی قابل مشاهده است.

توصیه های قبل از انجام لیزر موهای زائد

1. از یک ماه قبل از درمان با لیزر ، از اپیلاسیون ، بند انداختن ، الکترولیز و برداشتن مو با موچین ، در ناحیه ی تحت درمان خودداری کنید.
  2. برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست حداقل از 3 روز قبل از درمان ، در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  3. حداقل به مدت 2 هفته قبل از لیزر ، از روش های برنزه کننده پوست استفاده کنید.
  4. 24 ساعت قبل از لیزر ، موهای ناحیه تحت درمان را به کمک تیغ اصلاح کنید.
  5. در هنگام لیزر درمانی ، از هیچ گونه مواد آرایشی و لوسیونی بر روی ناحیه درمان استفاده نکنید.

تعداد جلسات لازم برای لیزر درمانی

معمولا بهترین نتیجه درمان با لیزر ، در بیشتر افراد ، بعد از 4 تا 6 جلسه لیزر که با فاصله تقریبی 6 هفته از هم انجام شوند ، قابل مشاهده است. در بعضی موارد علاوه بر جلسات درمانی ، ممکن است به 1 تا 2 جلسه اضافی در سال ، به منظور تمدید درمان نیاز داشته باشید.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد ؟

امروزه در بیشتر کلینیک ها و مراکز درمانی ، برای جلوگیری از بروز درد ، از روش های خنک کننده پوست ، قبل از لیزر درمانی و بعد از آن استفاده می شود. معمولا دستگاه های لیزر ، مجهز به سیستم خنک کننده هستند ، که به منظور کاهش درد ، پوست را بی حس می کنند.

اگر دردی در هنگام لیزر ایجاد شود ، شدت آن بسیار کم است و افراد این حس درد را ، به کشیدن یک نوار لاستیکی بر روی پوست ، تشبیه کرده اند.

عوارض ليزر موهاي زائد

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست ؟

بسیاری از مراجعه کنندگان از عوارض ناشی از لیزر واهمه داشته و تصور می کنند انجام لیزر ، احتمال بروز بیماری سرطان را افزایش داده یا اینکه موجب ناباروری در بانوان می گردد ؛ در این باره باید ذکر شود که امواج لیزر ، تنها تا پیاز مو پیش می روند ؛ بنابراین اثر لیزر ، سطحی بوده و در عمق پوست نفوذ نمی کند ؛ از این رو احتمال آسیب دیدگی اندام های داخلی بدن ، در اثر انجام ليزر موهاي زائد صفر درصد است.

از تنها عوارض ناشی از لیزر موهای اضافی ، باید به بروز کمی قرمزی اشاره کنیم ، که آن نیز با مصرف ژل های خنک کننده از بین می رود.

در صورتی که ليزر موهاي زائد ، تحت نظر متخصص پوست مجرب انجام نگیرد ؛ احتمال بروز خطراتی همانند سوختگی ، سوزش شدید و از این قبیل موارد در افراد افزایش می یابد.

نکات قبل از لیزر کردن موهای زائد

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با رفع موهای زائد به وسیله لیزر ، در این باره می باشد :

موهای زائد ، در اثر دو علت هورمونی و غیر هورمونی ایجاد می گردند ؛ در صورتی که علت بروز موهای ناخواسته ، دلایل هورمونی باشد ؛ در ابتدا باید فرد تحت درمان قرار گیرد ؛ در غیر این صورت نتایج مطلوبی از ليزر موهاي زائد ، دریافت نخواهند کرد.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

رعایت نکات و مراقبت های پس از لیزر کردن موهای زائد ، تاثیر به سزایی در حفظ نتیجه و افزایش ماندگاری آن دارد ؛ در همین راستا در ذیل ، به برخی از مهم ترین نکات پس از آن ، اشاره شده است.

• افراد تا یک هفته پس از انجام لیزر موهای اضافی ، نباید در معرض نور مستقیم خورشید و تابش فرا بنفش قرار گیرند ؛ بنابراین ، از حمام آفتاب یا برنزه کردن خودداری نمایید.
  • به منظور رفع التهاب ، می توانید از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • تا مدتی از استفاده از مواد بهداشتی و آرایشی الکل دار در ناحیه تحت درمان ، خودداری نمایید ؛ چرا که ، موجب تحریک پوست می شوند.
  • از کرم ضد آفتاب ، استفاده نمایید.
  • تا 24 ساعت پس از لیزر ، از رفتن به استحمام و دوش آب داغ خودداری کنید.
  • استفاده از ژل آلوئه ورا پس از لیزر ، می تواند در رفع تورم ، خارش و قرمزی تاثیر گذار بوده و تسکین دهنده باشد.
  • در طی جلسات لیزر ، در صورت رشد موها تنها از تیغ استفاده کرده و به هیچ وجه ، اقدام به انجام اپیلاسیون نکنید.
  • در 24 الی 48 ساعت ابتدایی پس از لیزر موهای اضافی ، از انجام ورزش هایی ؛ از قبیل دوچرخه سواری ، تی آر ایکس ، رقصیدن و از این قبیل موارد خودداری نمایید ؛ لازم به ذکر است ، پیاده سواری سبک در صورتی که موجب افزایش دما نشود ، بلامانع است .
  • در نهایت ، لازم به ذکر است دریافت نتایج مطلوب از لیزر موهای اضافی ، زمانی امکان پذیر است که جلسات درمانی آن به طور مرتب دنبال شود ؛ در غیر این صورت نتایج به دست آمده ، ضعیف و موقت خواهد بود .

هزینه لیزر موهای زائد

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه ليزر موهاي زائد ، باید به متخصص پوست مراجعه نمایید.